נעלי גולדה - נעליים ותרומתן להעצמה נשית

נעלי גולדה - נעליים ותרומתן להעצמה נשית

נעלי גולדה, כינוי סלנג לנעליים לחיילות, היו הסמל של הנשיות הישראלית. הן נקראות על שם ראש ממשלת ישראל לשעבר, גולדה מאיר, שהייתה ידועה בהעדפתה לנעליים אלה ונהגה לנעול נעליים אורטופדיות ללא עקב גבוה. 

נעלי גולדה הן נעליים נמוכות בצבע חום, עם שרוכים. הן עשויות לרוב מעור או מפלסטיק, ועמידות מאוד גם אחרי שימוש ממושך. אחת התכונות הבולטות של הנעליים היא שהן מאוד נוחות (לפחות ככה מספרים), וניתנות לקיפול בקלות, מה שהקל על ההכנסה שלהן אל הקיטבג.


כדי להבין טוב יותר את ההיסטוריה של נעלי גולדה, נחזור קצת אל אופנת נעלי העקב. נעלי העקב ננעלו בעבר על ידי נשים וגברים כאחד. תפקידן היה להרחיק את רגלו של הנועל מהבוץ והלכלוך שבאדמה. לאחר המהפכה הצרפתית, הפסיקו ללכת עם נעלי עקב, ובסוף המאה ה-19, חזרו נעלי העקב לאופנה וננעלו בעיקר על ידי נשים. 

בתנועה הפמיניסטית קיימת ביקורת על אופנת העקב כיוון שהיא מסמלת עבור חלק את הצורך שחשות נשים לשים עצמן בחוסר נוחות על מנת להתאים לדרישות החברה. נעלי גולדה הופיעו לראשונה בצה"ל בשנות ה-60. באותה תקופה, נעליים גבוהות ועקבים היו נחשבים ללא ראויים עבור חיילות. נעלי העקב, שייצגו נשיות מינית יותר, לא הורשו להנעל בצה״ל, שכן הצבא ניסה להיות מרחב א-מיני, וזאת באמצעות, בין היתר, טשטוש מיניות החיילות.

נעלי גולדה עם גרביים של גולדה

גולדה אמנם לא התבטאה בנושא בחירתה בנעליים נמוכות, אבל ניתן להניח שאת הבחירה הזו היא עשתה מתוך גישה המשותפת לעמדת חלק מזרמי הפמיניזם בהקשר של נעלי עקב. גולדה ראתה עצמה שווה לגברים והעדיפה נעליים אורטופדיות על נעלי עקב, ונראה שהדבר גם סייע לה כשהתנהלה במרץ ממקום למקום.

גולדה היא סמל וגאווה לאומית. בתור האישה הראשונה, והיחידה עד כה, בתפקיד ראש ממשלת ישראל, היא מסמלת עבור רבים את היכולת של נשים להגיע לתפקידי מפתח בחברה. אפשר כמובן גם להטיל ספק בגישה לפיה אישה חייבת לפעול לפי סטנדרטים מסויימים (כמו לא לנעול נעלי עקב) על מנת להגיע לתפקידי מפתח. אבל אנחנו עוד רחוקים מעולם שוויוני בו נשיות באה לידי ביטוי בחברה, בצורה שווה לגבריות. עם עקבים או בלי עקבים, הלואי שיהיו עוד גולדות בעולם.


Previous    

רוצים להצטרף אלינו למרפסת?🏛️

השארו מעודכנים וקבלו מבצעים והנחות ששמורים רק לחברים שלנו😊

העגלה שלך (0)

אין עוד פריטים בעגלה